Dlaczego po zakończonej terapii, zalecam wizyty kontrolne raz w miesiącu przez 6-12 miesięcy

Nasze ciało dostosowuje się do warunków w jakich funkcjonuje, każda nagła zmiana bywa trudna do zaakceptowania. Wiele mechanizmów potrzebuje czasu i systematyczności żeby zaakceptować nowe warunki. Przykładowo w procesie odchudzania, przy dużych restrykcjach, zanim ciało przestawi się na redukcję, najpierw wprowadzi spowolnienie metabolizmu dla zachowania obecnego stanu. Jeżeli jest zima i na zewnątrz jest 0 stopni przez dłuższy czas, to nagła zmiana na 15 stopni powoduję, że wydaje nam się iż jest gorąco, tak samo w drugą stronę, przy upałach spadek temperatur na 15 stopni, wydaje się być zimą. Stopniowe zmiany są dobre, dają czas na przyswojenie ich.

Przenieśmy to do warunków układu ruchu. Jeżeli latami nasz styl życia wygląda tak, że do pracy jedziemy samochodem, w pracy siedzimy przed komputerem, wracamy do domu i siedzimy przed telewizorem, po czym idziemy spać, to nasz kręgosłup traci fizjologiczne krzywizny, przeciążają się mięśnie stabilizujące kręgosłup i powstaje wiele mięśni nadmiernie napiętych i ich wiotkich antagonistów. Bardzo często do pacjentów tego typu dociera fakt, że nie jest dobrze, kiedyś mieli lepszą kondycję, byli bardziej sprężyści i elastyczni. Błąd który często w takich warunkach popełniają, to drastyczne zmiany, dajmy na to: bieganie.

Kręgosłup nie amortyzuje właściwie ruchów ale i postawy statycznej dlatego, że najczęściej ma niewłaściwe krzywizny oraz sztywne i przeciążone mięśnie przykręgosłupowe. Jeżeli dolegliwości dotyczą stawów kolanowych, to zazwyczaj wynikają z osłabienia mięśni stabilizujących kolano. W wielu przypadkach dochodzi do stanu ostrego, ból nie pozwala się ruszać, funkcjonować, całkowicie nas paraliżuje.

Powinniśmy trafić do fizjoterapeuty, który zacznie pracować w pierwszej kolejności nad redukcją objawów i rozluźnieniem przeciążonych struktur. Po kilku wizytach ból mija, czy to znaczy że możemy wrócić do biegania? Tak, ale stopniowo.

Najpierw trzeba opracować plan przywracania organizmu do właściwego funkcjonowania. Pacjent dostaje ćwiczenia do wykonania w domu i zalecane mu jest przychodzić przynajmniej raz w miesiącu na kontrolę, po dalsze zalecenia i rozluźnianie struktur, które zdążyły się w tym czasie usztywnić. Ja zalecam zgłaszanie się na wizytę raz w miesiącu przez okres od pół do roku, umożliwia to przestawienie się organizmu na zmiany i kontrolę, aby nie wracały szkodliwe napięcia i nawyki. Są takie przypadki, w których nie można za dużo zmienić jeżeli chodzi o postawę ciała np. skolioza w wieku dorosłym, wtedy zostaje nam samo rozluźnianie napięć, ale w odpowiedniej systematyczności jest ono wystarczające aby dolegliwości długo nie powracały. Przybliżenie mechanizmu zapamiętywania przez ciało, będzie w artykule pt. „Pamięć ciała” do którego zapraszam. Takim systemem pracują ja. Co Fizjoterapeuta to inne metody, ja wybrałam te, które zgadzają się z moją etyką pracy.

Dodaj komentarz